PUBLICZNE PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W BARANOWIE CZYNNE JEST W GODZINACH 6:30-16:15
Drodzy Rodzice!
W dalszym ciągu gorąco zapraszamy
„POCZYTAJ MI MAMO, POCZYTAJ MI TATO!”
Bystrzaki, Podróżnicy, Odkrywcy i Biedronki
będą zapraszały Rodzica ze swojej grupy
do głośnego czytania wierszy, bajek, baśni.
Dobór literatury dowolny.
Dzień i godzina do uzgodnienia.
Radość dziecka, że do przedszkola przyszła
jego mama lub tata jest ogromna.
Przekonajcie się Państwo !!!
W naszym przedszkolu kolejny rok realizowany jest program „Książka moim przyjacielem” (autor – Dorota Kałka). Jednym z wytycznych tego programu jest zachęcenie wszystkich nauczycielek przedszkola do wejścia w międzynarodowy projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie Wielkiej Literatury”. Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN: wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym.
W odpowiedzi na kierunki MEN na rok szkolny 2019/2020 rekomendujemy czytanie w przedszkolu tekstów polskich poetów i pisarzy. Stąd pomysł wystawy – listy książek, wierszy i bajek polskich twórców rekomendowanych do czytania dzieciom. Zachęcamy wszystkich Rodziców do czytania dzieciom wierszy, bajek i baśni. Książka w dobie nadmiaru programów telewizyjnych, gier komputerowych, filmów i bajek dvd w znacznym stopniu stała się mniej ważna, rzadziej po książki sięgamy. Nie docenia się roli książki w procesie wychowania, jednak należy pamiętać, że „wychowanie przez literaturę”, czyli wychowawcze możliwości literatury są ogromne.
Wprowadzenie dzieci w wieku przedszkolnym w świat literatury jest bardzo ważne, ponieważ jest to otwarcie dzieci na świat bogatych przeżyć i wartości. Zasób doświadczeń małego dziecka jest niewielki, jego obserwacje, spostrzeżenia i wyobrażenia związane są z najbliższym otoczeniem. Treść utworu literackiego i ilustracje w książkach ułatwiają tworzenie wyobrażeń o sprawach i miejscach niedostępnych codziennym doświadczeniom dziecka. Starannie dobierane utwory literackie ukazują również wzory pięknej mowy polskiej. Utrwalone fragmenty (wiersze) stają się przykładem poprawnego języka i mogą mieć wpływ na doskonalenie funkcji mowy pod względem gramatycznym i dźwiękowym.
Kontakt z książką aktywizuje myślenie, procesy porównywania, analizowania, szukania przyczyn i skutków, wyciągania wniosków, tworzenia elementarnych pojęć, sprzyja ćwiczeniom pamięci, uwagi. Ponadto czas, w którym czytamy jest przeznaczony tylko i wyłącznie dziecku, a co najważniejsze dziecko jest tego świadome.